Nieuwsgierig naar een dag in het kindcentrum? Hieronder lees je het verhaal van een fictief gezin uit Olst.
Fleur (7), Hidde (4) en Sem (2) wonen met vader Bart en moeder Karlijn in Olst. Het is donderdagmorgen en Karlijn brengt de kinderen om 7.15 uur naar het kindcentrum. Na het afscheid rijdt ze direct door naar haar werk. Fleur en Hidde gaan naar de voorschoolse opvang en Sem naar het kinderdagverblijf. Naar de voorschoolse opvang gaan voelt voor Fleur heel vertrouwd. Veel vriendinnen gaan er ook naartoe en één van de pedagogisch medewerksters werkt ook als onderwijsassistent op school. Bovendien kent Fleur de weg binnen het kindcentrum op haar duimpje, omdat ze er al komt sinds ze een baby is. Eerst bij het consultatiebureau, daarna bij de kinderopvang en het peuterwerk en nu gaat ze er naar school. Fleur vraagt of ze nog even met haar vriendinnen mag voetballen op het sportveld voordat school begint. Dat mag van de pedagogisch medewerkster. Als het onderwijs begint brengt de pedagogisch medewerkster haar, Hidde en de andere kinderen naar hun groep.
Fleur heeft een leuke dag op school. Ze volgt basisvakken als begrijpend lezen en rekenen en werkt in het atelier. De les rekenen volgt ze buiten. Samen met haar klasgenoten rent ze over het plein tijdens een getallenspel. Bewegend leren noemt haar juf dat. Na het rekenen blijft ze lekker buiten en speelt ze met haar vriendinnen in de – door haar en haar klasgenoten ingerichte – speelweide. Fleur heeft genoeg beweging vandaag want vanmiddag heeft ze ook nog gym in de sportzaal van het kindcentrum. Omdat Fleur wat moeite heeft met vaardigheden zoals knippen en het op de juiste manier vasthouden van haar pen, krijgt ze daar tussen de lessen door hulp bij van de kinderfysiotherapeut uit het kindcentrum. Fijn dat dit onder schooltijd is, want anders kost het haar ’s middags ‘speeltijd’. Voor haar ouders is het ook handig, want die hoeven er niet voor terug te komen van hun werk. Voor haar juf heeft het ook voordelen dat de kinderfysiotherapeut (en logopedist en maatschappelijk werk) dichtbij zitten, want zo kan ze makkelijk even binnenlopen om te overleggen over een leerling met een hulpvraag.
Rond kwart voor drie is de schooldag voorbij en gaat Fleur naar de naschoolse opvang. Papa en mama moeten nog werken. Na een glas water met groente en fruit heeft Fleur geen zin om buiten te spelen. Ze bakt graag en gaat daarom samen met een paar anderen en de pedagogisch medewerker naar de keuken om gezonde koekjes te bakken. Leuk en lekker! Ondertussen zwaait ze even naar Hidde, die door een andere pedagogisch medewerker naar de tennisclinic wordt gebracht. Het is al de derde les en Hidde denkt erover om op tennisles te gaan. Of misschien wordt het toch hockey? Dat is de volgende clinic die wordt aangeboden. Als Hidde terug is halen ze samen een boek uit de schoolbieb en dan staat papa alweer voor de deur om hen op te halen. Samen lopen ze naar de kleine Sem bij de kinderopvang. Hij rent lachend op hen af. Sem heeft een fijne dag gehad, maar is ook moe en wil net als Fleur en Hidde nu lekker naar huis.